Zou jouw dag ook 30 uur moeten tellen?
En hoe het anders kan (oftewel: work-life balance krijgen)
Ken jij mensen die precies 30 uur in een dag lijken te hebben?
En die dan ook nog lachen en plezier hebben in het leven?
Een mooie work-life balance ervaren?
Ik heb het geluk er zo enkelen te kennen.
En ben ook wel een beetje jaloers op hen.
Vraag jij je wel eens af: ‘wat is hun geheim?’
En: ‘Zou dat ook voor mij kunnen?’
Ik krijg namelijk regelmatig de vraag: “hoe krijg ik een betere work-life balance?”
Dus keek ik even naar die mensen die precies 30 uur in een dag lijken te hebben.
En daarbij gelukkig zijn (want de andere kant van de medaille is er natuurlijk ook – die lezen dit artikel best ;-).
Weet je wat zij doen?
Ze zetten de tijd naar hun hart.
Volgens mij ga je uit balans, wanneer er bij veel dingen die je doet een gevoel van ‘moeten’ op zit. En dit met andere woorden dingen zijn die je niet graag doet.
Bij mezelf kan ik dat super goed herkennen, wanneer ik met een groep vrouwen onderweg ben naar Santiago de Compostela. Ik werk dan 10 dagen nagenoeg non-stop (behalve wanneer ik slaap) en toch voel ik me volledig in balans. Waarom?
Ik ben bezig met datgene waar mijn hart ligt: met vrouwen onderweg gaan en inzichten geven.
Daarbij gebruik ik mijn talenten van vragen stellen, verbinden en voelen.
En bovendien ben ik super in mijn kracht als ik helemaal in het hier en nu kan zijn en dan nog het liefst op een plek die buiten het gewone (kantoor, vergaderzaal etc) valt.
Maar dat is voor mij.
Hoe zit dat nu voor jou? En hoe kan jij die betere work-life balance krijgen?
Heel kort gezegd?
Streef er naar om druk te zijn, maar met de dingen die er voor jou toe doen.
Met wat jij wil in het leven.
Met wat jou het gelukkigst maakt.
Deze 4 tips helpen je op weg
1. Doe meer van wat je leuk vindt
Neem je agenda er bij en kleur de dingen die je leuk vindt in een kleur, de zaken die moeten en je niet leuk vindt in een andere kleur.
Maak een lijstje van dingen die je graag doet en begin eraan. Dat doe je het best door er onmiddellijk eentje in te plannen voor volgende week.
2. Vraag je af: ‘moet ik dit nu doen?’ bij de dingen die je niet leuk vindt
Zijn er dingen die jouw energie volledig opslorpen? Kijk waar je ze kan loslaten. Doe het geleidelijk, maar stop, delegeer of kijk of je kan uitbesteden. Aan een collega die hier wel energie van krijgt bijvoorbeeld.
Wanneer je mindert met te doen wat jou niet interesseert, zal je vaak merken dat je aan jezelf hogere eisen stelt dan aan een ander.
Enne, als je punt 2 doet, komt er gelijk tijd vrij voor de dingen in punt 1.
Check.
3. doe meer met je talenten
Probeer niet goed te zijn in de dingen die jou niet goed afgaan. Maar ga juist op zoek naar taken of bezigheden waarbij jij in je element en in je kracht bent.
Wat doe jij met plezier? Ook al is de uitvoering misschien niet helemaal volmaakt. Dat maakt niets uit. Het is handig om hier eens een week op te letten, deze taken en bezigheden te noteren en de rode draad eruit te halen. Welke stappen kan je nemen om deze talenten meer te laten uitkomen in je werk en je privéleven? (punt 1 kan daar al een heel goed begin voor zijn).
4. Leef je missie
Je gaat je beter in balans voelen als jouw bezigheden bijdragen aan het vervullen van je missie. En dan heb ik het niet alleen over je werk, maar over al de rollen die je hebt.
Je kan zo breed zijn in de formulering als je wil, als er maar die dingen in staan die voor jou super belangrijk zijn, in je dagelijkse bezigheden en met betrekking tot de mensen die je dierbaar zijn.
Zo ga je er mee aan de slag:
- Sta stil bij wat je zou doen als je nog maar een half jaar te leven had.
- Schrijf jouw belangrijkste waarden op.
- Denk eens na over de bijdrage die jij wil leveren aan de wereld (hoe groot of klein ook).
Bij keuzemomenten kan je jezelf dan de vraag stellen: ‘draagt dit bij aan mijn missie?’ Zo gebruik je je missie als kompas in je leven. En voor een gezonde work-life balance.
Ik wens je een heerlijke balans.
Mijn vraag aan jou
Welke tip neem jij ter harte?